Vilsberg - Saint Maurice sur Mosel

21 juli 2022 - Bussang, Frankrijk

Na een hartelijk afscheid van camping les Bouleaux (wat een aardige eigenaren zijn dat) reden we verder zuidwaarts.

Na een stuk snelweg reden we inmiddels midden in de Vogezen. Wat een prachtig gebied. Aan de huizen is te zien dat er veel Duitse invloeden zijn. De Moezel stroomt rechts van ons als we richting Camping Les Deux Ballons rijden. Deze ligt dus vlakbij de twee hoogste bergen van de Vogezen. De deux Ballons.

Onderweg komen we door Baccarat. Een plaatsje dat bekend is van de Cristal fabriek. Er is ook een museum waar je kunt zien hoe ze het maken. Dat lijkt mij wel interessant. We zoeken een parkeerplek, maar dat valt niet mee. Uiteindelijk parkeren we ergens langs de weg en lopen een stuk terug het dorp in. Bij het museum aangekomen betalen we de entree en maken een praatje met de suppoost. De fabriek huisvest alle arbeiders in eigen huizen, ze hoeven alleen elektriciteit en gas te betalen. De fabriek is echter niet toegankelijk vanwege de extreme warmte, dat is erg jammer. Het museum behelst twee kamers met cristal. Mooie objecten, maar wel erg klein. We vertrekken weer na een bezoek aan de patissier en in een winkeltje kopen we twee mooie cristallen whisky tumblers. Leuk voor thuis!

Bij aankomst op de camping zien we een prachtig chalet voorzien van een bloemenzee. Het zwembad is groot en heeft een mooie glijbaan. De meiden worden wild. Na het parkeren duiken ze meteen het zwembad in. Die zien we voorlopig niet weer.

Jeroen en ik voegen ons ook bij de meiden in het zwembad, maar al na een kwartier horen we gerommel. Ja hoor, onweer in de bergen. We gaan gauw naar de camper en zorgen dat alles onder dak staat. En weldra barst de regen los. We installeren onszelf knus in de camper, de meiden op het grote bed met een dvd-tje en ik op de autostoel met mijn benen op het bankje. Jeroen blijft buiten zitten, lekker koel. Het heeft wel wat zo.

Om een uur of zeven klaart het op en ga ik maar eens koken. Gewoon boontjes, aardappeltjes en elzasser worstjes. De meiden gaan daarna oefenen met badminton. Net als de buurkinderen. De buren vragen of ze mee willen doen en zo wisselen ze van badmintonpartner. Het gaat steeds iets beter.

Zo raken we met de buren Emmy en Frank uit Wijchen aan de praat en zitten we uiteindelijk samen aan een glaasje wijn. Heel gezellig. De vier meiden Tes, Tara, Ellis en Iris vermaken zich met playmais.

Tegen tienen moeten de kids op bed en ineens barst het los. Wat een stortregen. De hele camping staat blank. De tent naast ons is helemaal ondergelopen en Jeroen leent de buurman zijn pioniersschep om een dijkje aan te leggen. Zo sneu dit, meerdere tenten zijn ondergelopen, het is een drukte van belang op de camping.

Wij gaan toch maar lekker slapen. Morgen weer een dag.

Op de tweede dag in Saint-Maurice-de-Mosel gaan we naar het dorp fietsen. De buren zijn zo aardig om ons een fiets te lenen. Wij konden maar drie meenemen. Het wordt een herenfiets met fietstassen en zeven versnellingen. Dus ik ga op Jeroen zijn MTB, Tes op de mijne en Tara op haar eigen. Jeroen baalt een beetje, maar ach, we kunnen fietsen. We moeten n.l. pinnen, want de camping moet contant betaald worden (een dag voor vertrek).

We vertrekken naar het dorp, maar daar blijken we niet te kunnen pinnen. Dus draaien we om op weg naar Thillot. Maaar Tes protesteert hevig dat we verder gaan fietsen, want ze vindt afdalen eng. Er ligt echter een prachtig bijna vlak fietspad tot aan Thillot. Met grote tegenzin zit Tes mopperend op de fiets, maar we fietsen gewoon door. Het is eigenlijk een prachtige route. We pinnen en kopen brood in Thillot en gaan weer huiswaarts richting camping. Tes is inmiddels opgeklaard, maar Tara is moe. Het is ook warm (31 graden), dus duw ik haar een stuk. Uiteindelijk komen we na 15 km fietsen weer aan. Toch goed gedaan meiden!

Op de camping pierewaaien we wat rond, doen een wasje, zwemmen en badmintonnen. Le vie est belle.

1. Marga:
    21 juli 2022
    Ik zeg, goed bezig Vosjes.
  2. Ger.:
    21 juli 2022
    Ilja Gort was daar "gisteren "ook om daar de gewurztraminer met ontiegelijke stinkkaas te proeven.
    Sauerkraut is ook een lokale specialiteit. Dus volgend jaar naar Schotland voor de whiskey?
  3. Familie Vos:
    Wat grappig dat Ilja daar ook was. We gaan ze gebruiken als waterglazen 😁
  4. Belinda:
    Arme jeroen ❤️
  5. Rieke de Jongh v.d.Handel:
    22 juli 2022
    Heel gezellig met de camper lekker avontuurlijk en eigenlijk heb je niet zoveel ruimte nodig,improviseren is ook leuk