Sturzelbronn

25 juli 2022 - Sturzelbronn, Frankrijk

Deze ochtend zijn we rustig opgestaan. We blijven nog een nachtje op deze camping. We laten voor het eerst de stoelen en tafel met kleed achter en gaan met de camper de omgeving verkennen. Er staan hier wel acht kastelen in de omgeving. Zogenaamde hoogteburchten. Desondanks hoop ik dat we geen kilometers hoeven te klimmen in de hitte.

We besluiten naar kasteel Falkenburg te gaan. De route leidt ons naar een parkeerplaats in het bos. Ik vrees het ergste. Inderdaad, het pad gaat flink de berg omhoog, dat wordt weer klimmen. Tara ziet er ook erg tegenop, maar samen komen we er wel. We lopen gelukkig wel in het bos.

Eenmaal bovenop de berg aangekomen zien we een prachtige burcht. Deels uitgehouwen in de rotsen en deels opgetrokken uit steen. Er heeft zelfs een molen gestaan om graan te malen en er was ook een waterput met zandfiltersysteem. Bijzonder voor die tijd.

Na de klim rijden we naar het grootste stadje van deze regio: Bitche. We willen graag eens goed eten, want de laatste dagen leven we op wat droog stokbrood en patatjes. Het is zondag, de supermarches blijken dicht, maar we vinden een fijn restaurant waar de Fransen zelf ook de zondaglunch genieten. Ik bestel een rösti la potage, Tes een pizza en Jeroen een hamburger. Tara eet met ons mee. Als nagerecht bestellen de meiden en Jeroen een sorbet en ik heb genoeg aan een aangeklede koffie. Dan denk ik aan koffie met een bonbon of twee. Niets is minder waar. Er verschijnt een bord met Franse klassiekers als de eclair, tarte tatin en crème brulee (mijn favoriet). Tonnetje rond gaan we weer op pad. In de camper is het 41 graden, gauw de airco aan dus.

Vanuit het restaurant keken we uit op de Citadel. Daar gaan we maar eens kijken. Een oud verdedigingswerk van de Franse soldaten. Hier hebben ze 230 dagen gevochten tegen de Pruisen. En stand gehouden. In het winkeltje ziet Tes een leuke eenhoorn pen voor Tara en besluit die voor haar te kopen van haar eigen zakgeld. Hoe lief is dat. Ze wordt echt al groot. Tara koopt op haar beurt een klein portemoneetje voor Tes. Lieve zusjes, voor nu dan 😊.

Terug op de camping plonzen we allemaal in het meer. Heerlijk die verkoeling. Het was weer een mooie dag hier in de Elzas.